خطرات و مزایای درمان با Onglyza و Januvia

7 نوامبر 2016- نتایج دو تحقیق بالینی نشان داد داروی ساکساگلیپتین(که تحت نام تجاری Onglyzaعرضه می شود) می تواند از پیشرفت بیماری کلیوی جلوگیری کند، در حالیکه به نظر می‌رسد مصرف داروی سیتاگلیپتین(که تحت نام Januviaعرضه می‌شود) با خطر کمتری برای ابتلا به عوارض کلیوی و قلبی همراه است.

داده‌های جدید می تواند پیامدهایی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که به بیماری کلیوی مبتلا هستند و تحت درمان با یکی از این داروها می باشند، داشته باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) در ماه آوریل گذشته در مورد پتانسیل افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی با مصرف انواع خاصی از مهار کننده‌های DPP-4هشدار داده بود.

جدیدترین یافته‌ها از مطالعات بالینی TECOSو SAVOR-TIMI 53 در مجله‌ی Diabetes Care در ماه اکتبر منتشر گردید. این یافته‌ها نشان می‌دهد Sitagliptin   اثراتمنفی قابل توجهی بر خطرات ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و کلیوی ندارد و استفاده‌ی طولانی مدت ازSaxagliptin   پیشرفت بیماری کلیوی را از طریق بهبود نسبت آلبومین به کراتینین (ACR)آهسته می کند. این تحقیق مشخص کرد که داروی Saxagliptin بدون تأثیر بر نرخ فیلتراسیون تخمینی گلومرولی (GFR) قند خون را کنترل می کند،بطوری که معیار GFR که نشان دهنده‌ی ظرفیت فیلترهای ریز درون کلیه‌ها است، تغییر نکرده و این فیلترها کار خود را بدرستی انجام می‌دهند.

در تحقیق TECOSمشخص گردید که داروی Sitagliptin دارای فواید متوسطی است، این دارو حتی با تغییرات در فشار درون گلومرولی می‌تواند از کاهشGFR  بیمارجلوگیری کند. مقایسه‌ی این اطلاعات با اطلاعات بدست آمده از سایر مطالعات بیماریهای کلیوی(مطالعات EMPA-REG OUTCOME و LEADER) نشان داد مهارکننده‌های SGLT2 نظیرEmpaglifozin  یا Jardiance یا داروی لیراگلوتاید(Victoza) که از گروه آگونیست‌های GLP-1 است، ممکن است نسبت به مهارکننده‌های DPP-4 برای حفظ فعالیت طبیعی کلیه‌ها مزایای بیشتری داشته باشند.

بر خلاف برخی از مهارکننده‌های DPP-4، مصرف داروی Empaglifozin و liraglutide با هیچ نشانه‌ای از نتایج نامطلوب قلبی عروقی جدید همراه نبود و این داروها همچنین دارای تأثیرات مطلوبی بر سایر عوامل خطر بیماریهای کلیوی نظیر فشارخون بودند.

 محققان به تحقیقات بیشتری برای تعیین علت دقیق تأثیر Sitagliptin بر مقدار GFR و عدم تاثیرSaxagliptin  بر GFR نیاز دارند. همچنین در تحقیقات بعدی باید اثر بخشی هر دو دارو در یک دوره‌ی طولانی‌ تر زمانی بررسی شود تا بتوان به یک نتیجه گیری قطعی در مورد تأثیرات این داروها بر رفع عوارض جانبی ذکر شده، رسید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/kidney-disease-trials-reveal-risks-and-benefits-associated-with-onglyza-and-januvia-93994985.html